Sunday, October 2, 2011

Buah Hatiku Sambal Belacan

Hati merasa senang tatkala membaca komen daripada Dr. Mawar di dalam entri yang pertama. Saya menjadi teruja untuk terus menulis di dalam blog ini biarpun saya hanya mampu melakukan satu entri sahaja dalam sehari dek kekangan waktu dalam mengejar tugasan kursus lain.

Cerita saya kali ini adalah berkenaan sambal belacan. Seraya menulis, air liur lantas merembes keluar bersama enzim amylase tatkala teringat akan keunikan rasanya. Bagi kebanyakan orang Melayu, sambal belacan memang merupakan menu kegemaran ketika menjamu selera. Malah, ada sesetengah individu yang hilang selera makan jika tiada sambal belacan dan tidak kurang juga kepada mereka yang tidak menggemari sajian ini. Bukan sahaja baunya yang tidak disukai, kepedasannya juga dibenci.
Walau bagaimanapun, pandangan mereka sangat berbeza dengan saya yang menjadikan sambal belacan sebagai rakan karib kepada nasi. Tiada sambal belacan, mati selera makan! Daripada pengamatan saya, sambal belacan di Semenanjung menggunakan belacan, cili padi, sedikit gula dan perahan limau nipis. Penyediaannya agak berbeza dengan masyarakat di Sabah dan Sarawak kerana mereka gemar menumbuk sejumlah ikan bilis bersama-sama dengan bahan-bahan asas sambal tadi.
Ada juga versi lain sambal belacan yang memasukkan bawang merah atau bawang besar cina bagi mendapatkan gabungan rasa pedas bawang dan cili. Di samping itu, saya juga pernah merasa sambal belacan yang dicampurkan dengan tempoyak seperti yang sering disajikan di kolej kediaman saya, Kolej Aminuddin Baki.
Selain dimakan bersama nasi dan juadah lain, hidangan sambal belacan turut dipelbagaikan dengan resepi nasi atau sayur goreng belacan.
         

Sungguh pun menu ini dianggap sebagai pembangkit selera, individu yang menggilainya harus waspada akan kesannya ke atas kesihatan. Makanan yang pedas tentu sahaja merupakan dalang utama kepada penyakit gastrik dan yang paling teruk ialah ulser perut. Oleh itu, kuantiti yang diambil perlulah berpada-pada andai ingin terus menikmati kesihatan yang baik dalam jangka masa panjang. 

* Jangan sampai gila sambal belacan, kesihatan terancam!

No comments:

Post a Comment