Sunday, October 2, 2011

Dari Jerman ke Malaysia

Seraya menjejakkan kaki ke bumi suci UKM, saya menapak keluar perlahan dari perut Kereta Api Tanah Melayu. Perjalanan yang ditempuh dari stesen Bandar Tasik Selatan memakan masa hampir 35 minit setelah melalui dua jeda. Perut yang kosong sedari tadi meraung-raung minta diisi. Mujurlah tidak jauh dari perhentian bas zon 6 terdapat gerai yang menjual minuman serta kuih-muih. Lantas saya berhenti betul-betul di hadapan gerai seorang ustaz dan membeli air soya gula merah kegemaran saya. Kemudian, saya terpanggil untuk membeli ‘burger’ benjo keju di gerai yang bersebelahan.

Terdetik di hati saya, dari manakah asalnya ‘burger’? Dewasa ini, gerai menjual ‘burger’ tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Selama ini saya tidak pernah terfikir untuk mengetahui tentang negara asal makanan ini sehinggalah secara kebetulannya saya memiliki tugasan kursus yang bertemakan makanan. Setelah menyusahkan Encik Google dengan mengajukan pelbagai pertanyaan, akhirnya saya menemui sinar jawapan.
‘Burger’ merupakan makanan yang berasal dari Hamburg, Jerman. Ia adalah singkatan daripada perkataan ‘hamburger’ yang bermaksud daging lembu seperti yang banyak dipelihara di sekitar pelabuhan Hamburg. Namun begitu, variasi ‘burger’ yang sedia ada kini merupakan resepi ciptaan dari Amerika Syarikat dan idea-idea tersebut menular dengan cepat ke seluruh dunia. 


* Bagi penggemar 'burger' yang tinggal berhampiran UKM, saya sarankan datanglah ke gerai 'burger' di stesen KTM UKM kerana di samping harga yang ditawarkan berpatutan, air tangan penjualnya juga sungguh sedap. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment