Tuesday, October 25, 2011

Simbolik Mi Segera

            Entri kali ini bukan untuk mempersoalkan tindakan mana-mana pihak. Segala yang tersurat dan tersirat di sini hanyalah tempias nukilan perasaan insan kerdil ynag sedang bergelut menyiapkan kertas kerja berkenaan pengajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris. Sebelum itu, saya ingin mengajak anda semua untuk mendalami signifikasi mi segera di dalam kehidupan kita.
            Kita sering disua dengan slogan popular yang berbunyi ‘mi Maggie cepat dimasak sedap dimakan’ yang telah berjaya menarik perhatian para pengguna terutamanya penggemar mi segera. Sedarsawarsa ini, manusia mendambakan sesuatu dengan kadar segera bagi mengejar kehidupan yang semakin dilambakkan dengan persaingan. Makanan segera, skim cepat kaya, urusan seharian, malah skim pekerjaan atas talian yang menjanjikan pendapatan lumanyan dalam masa yang singkat turut membanjiri kehidupan kita kini.
            Berbalik kepada mi segera sebagai simbol perbincangan, saya mendapati keenakan mi segera yang dalam masa yang sama turut memberi impak negatif terhadap kesihatan si pemakan boleh digambarkan sebagai ‘situational irony’ dalam masyarakat kita. Sistem pendidikan di Malaysia contohnya mengharapkan generasi muda celik Bahasa Inggeris dengan mengaplikasikan bahasa kolonis tersebut sebagai medium pengajaran Matematik dan Sains di sekolah.


            Usaha murni ini sememangnya merupakan langkah awal ke arah melahirkan bangsa yang berdaya saing. Ironinya, pelaksanaan drastik sistem ini gagal membuahkan hasil seperti yang diharapkan. Sesetengah masyarakat kita menjulang Bahasa Inggeris sebagai bahasa kebangsaan berpaksikan kepada keistimewaan yang dimiliki sekiranya mampu menguasai bahasa tersebut dengan baik. Namun begitu, masih ada segelintir individu yang belum mengecapi matlamat sebenar sistem pendidikan ini sehingga kita terpaksa mengubah semula medium perantaraan Matematik dan Sains kepada bahasa ibunda. Persis mi segera; mengenyangkan namun sukar dihadam.
            Semasa menyiapkan kertas kerja berkenaan, saya terfikir alangkah baiknya jika di awal tahun 70an dahulu sistem pendidikan kita tidak diubah sepenuhnya kepada Bahasa Melayu, tetapi tidak bermaksud untuk terus melupakan dan mengabaikan bahasa kebangsaan tersebut. Mungkin pendekatan di dalam sistem pendidikan kita tidak akan mengalami masalah seperti sekarang.
            Walau bagaimanapun, apa-apa sahaja kemungkinan dan alasan yang terbit, kita perlu bijak menganalisa sesuatu kejadian itu melalui sudut pandangan yang berbeza-beza. Begitu juga ibaratnya dengan mi segera. Selain memberi kebaikan dari segi penjimatan wang dan masa, ia turut membawa keburukan yang ruwet dalam jangka masa yang panjang.
            




No comments:

Post a Comment