Monday, October 24, 2011

Ulangtahun Terindah

          Kau tidak pernah menyangka akan kehadiran kau di dunia ini. Semasa kecil, Kau sering meminta itu ini. Tidak terlintas di fikiran bahawa Kau telah menyusahkan abah dan mak. Apa yang Kau tahu? Kau masih kecil. Genap setahun Kau menjadi ahli baru dalam keluarga ulang tahun kelahiran Kau disambut penuh meriah. Apa yang Kau ingat? Kau hanya tahu bermain apabila gembira dan menangis apabila permintaan Kau tidak dipenuhi. Tahun-tahun berikutnya Kau tidak pernah terlepas peluang untuk diraikan tepat pada waktunya. Hadiah-hadiah yang diterima Kau simpan sebagai koleksi sehingga penuh satu almari. Sehingga mencapai usia 22 tahun, Kau masih berpeluang untuk menghitung kalendar usia apabila ulang tahun kelahiran Kau tidak pernah dilupakan oleh insan-insan yang sungguh penyayang.
          Tatkala Kau merasakan tahun 2011 merupakan tahun ketiga untuk Kau bersedih kerana tidak diraikan oleh keluarga tercinta dengan kek, nyanyian selamat hari jadi serta tiupan lilin yang membawa bersama lafaz azam, Kau terkedu apabila ada insan yang meraikan Kau tepat pada tanggal 13 Oktober sebagaimana abah dan mak sering lakukan. Aku tahu Kau mahu menangis tetapi Kau pendamkan. Aku tahu kau mahu sahaja memeluk erat insan itu, namun Kau bataskan perilaku di tengah-tengah khalayak ketika itu. Aku juga tahu bahawa Kau telah jatuh cinta kepadanya walhal Kau baru mengenalinya. Aku akui dia memang pantas disayangi kerana dia telah memberi sentuhan yang cukup bermakna di dalam kehidupan insan lain. Sudah tentu Kau tidak akan melupakannya bukan?
          Keesokan harinya pula, Kau bersuka-ria bersama adik dan teman-teman tersayang dengan makanan yang disumbangkan oleh hamba-hamba Allah yang murah hati. Kau diberikan kek lapis "chocolate crepe" yang diidam-idamkan selama ini.
          Aku dapat mendengar degupan jantungmu yang maha kuat menghentak dada. Pasti Kau sedang bertarung menahan sebak dan perasaan terkejut. Hari-harimu pula dihiasai dengan kisah-kisah mualaf di seluruh dunia yang Kau hayati daripada buku pemberian seorang rakan. Malammu indah dengan patung ikan lumba-lumba pemberian adik tercinta. Hadiah daripada teman lain yang berupa baju, menjadikannya satu-satu baju berwarna merah jambu yang Kau pernah miliki. Merah jambu salah satu warna kegemaran Rasulullah katanya. Perkara baru yang Kau pelajari.
          Dua tahun setengah di universiti, Kau dikelilingi individu-individu yang baik hati. Kotak kehidupan seharianmu dipenuhi warna-warni dan kemanisan silaturrahim sesama insan.
Oleh itu, Kau hargailah orang-orang yang Kau kasihi selagi mereka masih hidup. Belajarlah untuk menyayangi orang lain seandainya Kau mahu disayangi.




Yang menyayangimu,
       -AKU-

No comments:

Post a Comment